Grafiki Picassa w Leśnicy

W leśnickim Centrum Kultury Zamek zobaczyć można 30 grafik Pabla Picassa. Dzieła pochodzą ze zbiorów prywatnego kolekcjonera sztuki Dariusza Matyjasa.

Nie ma wątpliwości, że Picasso należy do najwybitniejszych twórców XX wieku.

Reklama

To artysta wszechstronny, ikona międzywojennej awangardy. Był inspirujący, charyzmatyczny, pociągał za sobą innych i wyznaczał nowe drogi sztuce nowoczesnej. Picasso był obdarzonym niezwykłym instynktem malarskim i rysunkowym.

Zwykli odbiorcy jego sztuki często nie dostrzegają tego w pracach artysty. Znakomicie widać to za to w grafikach. Interesował się on wieloma odmianami grafiki: mezzotintą, akwatintą, drzeworytem, linorytem, preferując jednak litografię i akwafortę. Przez całe jego życie powstało około 2000 grafik autorskich - poczynając od schyłku XIX wieku niemal do samej śmierci.

Suita Vollarda

Najbardziej obfitujący w graficzne dokonania okres rozpoczyna się od lat trzydziestych XX wieku. Wtedy to niezwykły talent graficzny Picassa dostrzegł jeden z czołowych marszandów międzywojennego Paryża, zaprzyjaźniony z Picassem Ambroise Vollard.

Zamówił u mistrza w roku 1937 grafiki w formie teki, zatytułowanej Suita Vollarda, zawierającej 5 zestawów tematycznych realizowanych przez artystę również w malarstwie. Były to: Minotauromachie (bodaj najbardziej znany cykl graficzny Picassa), Miłosne zmagania, W pracowni malarza, portrety Vollarda i cykl inspirowany pracami Rembrandta.

Na rocznicę wieży Eiffla

Teka grafik stworzonych na jubileusz wieży Eiffla zawierała różne prace. Na wystawie zobaczymy 20 odbitek, przeniesionych przez artystę ołówkiem. Stylistyka tego cyklu, podobnie jak jego tematyka, nawiązuje do antycznych motywów, obecnych w Suicie Vollarda.

Dwie heliografiki, z powracającym motywem malarza i modelki oraz clownów. Technika linorytu reprezentowana jest na wystawie przez dwie prace wykonane w latach 60., tematycznie nawiązujące do motywów obecnych w twórczości Picassa przez cały czas - muzykantów i Don Kichota.

Erotyczne akwaforty

Prawdziwym rarytasem są też cztery staloryty poświęcone tematyce erotycznej, bardzo ważnej w całym dorobku artysty. Picasso znany był ze swego temperamentu i skłonności do namiętnych związków z kobietami.

Znajdowało to zawsze odzwierciedlenie w jego twórczości. Ukazanie się jego cyklu akwafort zatytułowanego 347 (w domyśle pozycji erotycznych), wywołało prawdziwy skandal w i tak liberalnym Paryżu lat 60.

Prace, które oglądać możemy na wystawie, są stalorytami perfekcyjnie wykonanymi w 1969 roku przez wydawnictwo amerykańskie, na podstawie oryginałów Picassa, dobrze oddającymi walory oryginału.

Te grafiki są chyba najbardziej dekoracyjnymi pracami eksponowanymi na wystawie, dzięki zastosowaniu czarnego papieru, na którym finezyjnie wije się misterna, biała kreska Picassa.

Wszystkie prace wystawione w CK Zamek pochodzą z kolekcji Dariusza Matyjasa, marszanda, kolekcjonera, właściciela galerii Fine Prinst Art w Nowym Jorku.

Wystawę zobaczyć można od 29. lipca do 31. sierpnia w Centrum Kultury Zamek przy pl. Świętojańskim 1 w Leśnicy.

Bilety: 6 zł ulgowe, 10 zł normalne - cena biletu obejmuje katalog wystawy. Galeria czynna jest codziennie w godz. 10 - 18.

Olga Gadek

olga.gadek@echomiasta.pl

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje