Nowe muzeum na mapie Warszawy

Muzeum Wódki, mieszczące się przy Placu Teatralnym w Warszawie (Wierzbowa 9/11), powstało z inicjatywy Piotra Popińskiego, warszawskiego restauratora.

Współautorem kolekcji muzeum jest Adam Łukawski, a na tą unikatową w skali świata ekspozycję składają się gromadzone przez ponad 20 lat przedwojenne alkohole, historyczne butelki, karafki, kieliszki, książki, winiety, karty alkoholi, reklamy, etykiety, szyldy, fotografie, grafiki, przedmioty reklamowe i inne obiekty, pochodzące z blisko 180 przedwojennych fabryk wódek, które układają się w spójną - i ciekawą! - opowieść, prezentującą obraz ówczesnego świata. Odwiedzający goście znajdą tu m.in. takie unikaty, jak kieliszek Napoleona Bonaparte, czy manierkę na wódkę, używaną przez armię napoleońską w trakcie marszu na Moskwę. 

Reklama

Są tu też  antyczne koktajlowe shakery i pierwszy na świecie podręcznik barmański z 1863 r., z odręcznym autografem autora - Jerry'ego Thomasa. W części polskiej natomiast prawdziwą "relikwię" stanowią papierośnica i laska samego Józefa Baczewskiego - właściciela słynnej rodzinnej fabryki we Lwowie, który uznawany jest też za ojca nowoczesnej polskiej produkcji wódczanej. Jedną z "pereł" kolekcji jest pochodząca z 1895 r. książka zawierająca całą wiedzę ówczesnego świata na temat produkcji wódki.

Wyjątkową gratkę dla pasjonatów unikatowych alkoholi stanowić będą z pewnością nigdy nie otwierane butelki z oryginalnymi, przedwojennymi alkoholami. Najstarszym z nich jest likier ziołowy "ALTVATER" z fabryki Zygfryda Gesslera z Bielska, pochodzący z końca XIX w.

Poprzez eksponaty twórcy chcieli również oddać hołd producentom trunku, zarówno tym wielkim, popularnym, jak i tym mniejszym, produkującym wódkę lokalnie. Historia ich dokonań nadaje ton kolekcji, buduje narrację i opowiada historię, stanowiącą ważny, nieczęsto dotąd opisywany wątek w społecznych dziejach Polski i świata. Warto podkreślić również, że tematyka opracowana jest w sposób nowoczesny, a bogactwo eksponatów współgra ze współczesnymi elementami tekstowymi i multimedialnymi.

Zwiedzanie

Muzeum Wódki podzielone jest na przestrzenie, opisujące i ilustrujące główne okresy w dziejach produkcji wódki w Polsce. Na początku zwiedzający poznają eksponaty nawiązujące do pierwszych gdańskich zakładów z 1584 r., a następnie trzy wielkie nazwiska z początków krajowego przemysłu spirytusowego, wyznaczające najwyższe standardy produktów: lwowskiej rodziny Baczewskich (1782), rodziny Potockich z Łańcuta (1784) oraz Jakoba Haberfelda z Oświęcimia (1804).

Druga przestrzeń oraz część trzeciej poświęcone zostały drugiej połowie XIX w. i początkowi XX w. - jednemu ze "złotych okresów" produkcji wódki, ale także wprowadzenia szerokiej reklamy od bardzo ozdobnych i zróżnicowanych butelek i karafek, po bogato ilustrowane etykiety.

W trzeciej przestrzeni Muzeum natomiast znalazł się okres II Rzeczypospolitej z zaznaczającą się silną obecnością państwa w produkcji wódek w postaci Państwowego Monopolu Spirytusowego. Odrębne miejsce zarezerwowano także dla czasów okupacji niemieckiej, obszarów Generalnego Gubernatorstwa i ziem bezpośrednio wcielonych do Rzeszy, a także dla okresu PRL. Ciekawym uzupełnieniem wystawy jest historia kieliszka oraz ewolucja alkoholowej butelki.

Podsumowanie zwiedzania stanowić będzie wizyta w strefie degustacyjnej, w której znajdują się najważniejsze współczesne osiągnięcia polskich i międzynarodowych producentów.

To wyjątkowe muzeum bez wątpienia stanowić będzie jedną z największych atrakcji i obowiązkowy punkt zwiedzania na turystycznej mapie Warszawy.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje