IX Ogólnopolski Konkurs Ładnego Pisania

Rusza IX Ogólnopolski Konkurs Ładnego Pisania dla uczniów połączony z Kampanią Pisania Piórem "Długopis, jak sama nazwa wskazuje, pisze długo, ale cóż to znaczy wobec wieczności wiecznych piór? " - pytał Andrzej Wajda na środowej konferencji prasowej.

Coraz mniej Polaków używa do pisania wiecznego pióra, a ładny charakter pisma też staje się rzadkością. Zmienić to chcą organizatorzy Ogólnopolskiego Konkursu Ładnego Pisania połączonego z Kampanią Pisania Piórem.

Reklama

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów trzech ostatnich klas szkoły podstawowej oraz uczniów gimnazjum. Uczestnicy do końca października muszą napisać prace na jeden z tematów przedstawionych na środowej konferencji prasowej.

Pierwszy z tematów brzmi: "Wyobraź sobie, że można podróżować w czasie. Można więc zaprosić na obiad dowolną osobę, żyjącą kiedykolwiek na Ziemi. Napisz list do tej osoby wyjaśniający, dlaczego właśnie z nią chciałbyś porozmawiać w czasie obiadu".

Drugi temat sformułowano następująco: "Ludzie różnie traktują zwierzęta - jedni dobrze, inni źle. Jak myślisz, co zwierzęta przekazałyby nam, gdyby umiały pisać?". Uczestnicy konkursu mogą też wybrać trzeci z tematów: "Pisanie piórem kształtuje charakter - jak rozumiesz tę maksymę? Czym jest dla Ciebie pisanie piórem?".

Prace oceniać będzie jury, w którym w tym roku zasiadają: artyści graficy Andrzej Pągowski, Ewa Fuks, Andrzej Nowaczyk, Zbigniew Urbalewicz, Prezes Polskiego Klubu Miłośników i Kolekcjonerów Piór Wojciech Bazarnik, pisarka Katarzyna Grochola, językoznawca Agata Hącia, Sekretarz Rady Języka Polskiego przy PAN Katarzyna Kłosińska, wykładowca z polonistyki UW Ewa Kozłowska, miłośnik wiecznych piór Hirek Wrona, dyrektor Muzeum Drukarstwa Barbara Rogalska, Ryszard Hadam - kierownik marketingu firmy Parker oraz Paweł Kiciński - dyrektor sprzedaży Newell Rubbermaid Poland S.A. Ambasadorem tegorocznej edycji kampanii jest Aleksandra Kwaśniewska.

- Pisanie piórem wymaga myślenia i zatrzymania się, spowolnienia. Jest czymś, czego nie można nauczyć się od razu. Poza tym atrament pozostawia ślad. Chcemy, żeby uczestnicy naszej kampanii nie bali się pozostawiać takich śladów - przekonuje Andrzej Pągowski, przewodniczący jury konkursu.

Jury oceniać będzie nie tylko charakter pisma uczestników konkursu, ale także styl i treść nadesłanych prac. - To oczywiste - ładne pisanie to nie tylko piękna forma, ale także treść - powiedział na środowej konferencji prasowej Ryszard Hadam.

Konkursowe prace można nadsyłać do 31 października. 14 grudnia na warszawskim Zamku Królewskim dziesięciu finalistów weźmie udział w ostatnim etapie konkursu, który odbywać się będzie pod okiem publiczności.

Nagrody przyznawane będą w dwu kategoriach wiekowych - dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych i dla gimnazjalistów. W obu kategoriach wyłonionych zostanie po trzech laureatów, na których czekają nagrody m.in. wieczne pióra firmy Parker, która jest jednym z głównych organizatorów konkursu obok Fundacji Polska Przedsiębiorcza.

Na środowej konferencji prasowej obecny był Andrzej Wajda, sympatyk Kampanii Pisania Piórem.

- Jeszcze niedawno wydawało mi się, że jestem ostatnim, który posługuje się wiecznym piórem. Jestem bardzo szczęśliwy, że w świecie zdominowanym przez nowe technologie są tacy, którzy kultywują technikę pisania, która ma tak wielkie tradycje. Pióro, jak sama nazwa wskazuje, kojarzy się ze wzlotem. W rękopisie widać nie tylko treść, którą autor chce przekazać, ale także jego osobowość, a nawet nastrój.

Pisanie odręczne jest piękne, wyraża duchowość piszącego. Pamiętam jeszcze czasy stalówek, które były wielkim postępem wobec gęsich piór. Byłem też świadkiem, jak Ludwik Solski w "Zemście" ostrzył gęsie pióro - umiejętność dziś już zupełnie niespotykana, piękny gest, który całkowicie wyszedł z użycia. To pokazuje, że na naszych oczach przemija ważna i piękna część naszej kultury. Długopis, jak sama nazwa wskazuje, pisze długo, ale cóż to znaczy wobec wieczności wiecznych piór? - podsumował reżyser.

Prace, które należy nadsyłać pod adresem Fundacji Polska Przedsiębiorcza, nie powinny przekraczać jednej strony formatu A4, powinna być napisana piórem na gładkim papierze, nie może zawierać ilustracji. Prace konkursowe nie powinny też być zagięte - należy je przesyłać w kopertach A4, odpowiednio zabezpieczone.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje