Kampania na rzecz rodzinnych domów dziecka

Ogólnopolską kampanię promocyjną na rzecz rodzinnych domów dziecka i zbiórkę pieniędzy na Fundusz Edukacyjny dla dzieci z tych domów rozpoczęła w czwartek po raz piąty Fundacja Św. Mikołaja. Kampania prowadzona jest pod hasłem "Grunt to rodzina".

Celem kampanii jest propagowanie idei rodzinnych domów dziecka oraz przełamywanie barier, uniemożliwiających powstawanie placówek tego typu. Spośród 26 tys. wychowanków domów dziecka jedynie 8,5 proc. przebywa w rodzinnych domach dziecka.

Reklama

W Polsce jest 274 rodzinne domy dziecka, w których przebywa 2261 dzieci. Jest też 417 tradycyjnych domów dziecka, w których przebywa 24739 dzieci. - Proporcje powinny być co najmniej odwrotne - powiedział prezes Fundacji św. Mikołaja Dariusz Karłowicz.

Przeszkodami w powstawaniu nowych domów dziecka jest - jak powiedział Karłowicz - m.in. niewiedza, biurokracja, a także brak chętnych do zakładania nowych domów dziecka. Z przytoczonych przez niego danych przez jedynie 38 proc. Polaków wie o istnieniu rodzinnych domów dziecka.

Koordynator kampanii Michał Rżysko podkreślił, że w rodzinnych domach dziecka jest mniej dzieci - maksymalnie ośmioro, podczas gdy w tradycyjnych domach - nawet do 70. Ponadto dzieci są z opiekunami całą dobę i koszt utrzymania dzieci jest tańszy o połowę (nie więcej niż 1400 zł, podczas gdy w tradycyjnym domu dziecka do 3 tys. zł).

Plakaty kampanii "Grunt to rodzina" będą obecne na billboardach i w mediach, a także na portalach internetowych. Kampania kierowana jest do osób powyżej 25. roku życia.

Na konferencji inaugurującej kampanię przedstawiono także wyniki, dotyczące dzieci i rodziców w rodzinnych domach dziecka. Zdaniem osób prowadzących rodzinne domy dziecka, w chwili gdy dzieci trafiają do tych domów mają mniejsze szanse edukacyjne (uważa tak 73 proc. osób), opóźnienia edukacyjne (88 proc. osób) i opóźnienia rozwojowe (tego zdania jest 80 proc. osób).

Obecna na konferencji dr Barbara Passini powiedziała, że opóźnienia spowodowane są tym, że dziecko wychowuje się bez osoby bliskiej. Jej zdaniem braki te są możliwe do nadrobienia, gdy dzieci trafią do rodzinnego domu dziecka.

Do tej pory Fundacja zebrała 1,5 mln zł, które otrzymało 900 dzieci i blisko 185 opiekunów. Akcja promocyjna "Grunt to rodzina" jest współfinansowana ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

Numer konta, na który można wpłacać pieniądze to 37 2130 0004 2001 0299 9993 0002. Wszystkie pieniądze zostaną przekazane rodzinom zastępczym.

Fundacja św. Mikołaja istnieje od 10 lat; jest organizatorem kilku kampanii, m.in. na rzecz poprawy sytuacji matek na rynku pracy oraz zdolnej młodzieży z terenów wiejskich.

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje