Polscy naukowcy wykazali nierzetelność niektórych pism

Śledztwo polskich badaczy potwierdziło skrajną nierzetelność niektórych międzynarodowych czasopism naukowych. Wyniki eksperymentalnej prowokacji publikuje tygodnik "Nature".

Autorzy chcieli sprawdzić, czy naukowe pisma przyjmą do swych redakcji osobę, która jest awatarem - istnieje tylko w internecie. Stworzyli elektroniczny profil nieistniejącej filozof i psycholog dr Anny O.Szust, która miała urodzić się 1 kwietnia. Fotografia na jej uniwersyteckim profilu była przypadkowym zdjęciem kobiety w średnim wieku. 

Reklama

List motywacyjny i CV po angielsku wysłano do 360 czasopism - powiedział współautor badań dr Emanuel Kulczycki z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. "Otrzymaliśmy - poinformował - zgody 48 czasopism, abyśmy zostali redaktorem i pilnowali - najczęściej interesów danego czasopisma, bo warto podkreślić, że większość tych czasopism pobiera opłaty za opublikowanie danego artykułu". 

Autorzy badań przestrzegają studentów, naukowców i rządy przed tak zwanymi drapieżnymi pismami. Zdaniem doktora Kulczyckiego, post-prawdę widać już nie tylko w niektórych mediach, ale także w czasopismach naukowych. 

Pozostali autorzy pracy to dr Katarzyna Pisanski z brytyjskiego Uniwersytetu Sussex i Uniwersytetu Wrocławskiego, dr Agnieszka Sorokowska z Uniwersytetu Wrocławskiego i dr hab. Piotr Sorokowski z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje