Technologiczny przełom roku według „TheConversation”

Tak zwane nanoroboty, implant pomagający sparaliżowanym, czy bezzałogowe drony - to niektóre przełomy technologiczne, które wyróżnił w tym roku akademicki portal naukowy „The Conversation”. W pierwszej dziesiątce podsumowania znalazł się również akcent polski.

Nanoroboty, czyli specjalnie zaprojektowane cząsteczki DNA wszczepiono w Izraelu karaluchom. Zdaniem badaczy te cząsteczki potrafiły wykonać zaprogramowane czynności.

"Autorzy mówią, że docelowo nanoroboty będą mogły na przykład dostarczać leki w organizmie człowieka" - zauważa Thea Cunningham z tygodnika "Nature", który opublikował wyniki badań.

Inny przełom to wykorzystanie dronów do dostarczania przesyłek ze sklepów internetowych. Kolejne dokonanie to wszczepiony do mózgu specjalny amerykański czip, który pomógł sparaliżowanemu pacjentowi kontrolować swoją bezwładną dłoń za pomocą myśli.

Portal wyróżnia też nieco podobne polskie dokonanie: wrocławscy lekarze dzięki przełomowemu przeszczepowi komórek węchowych z mózgu do rdzenia kręgowego pomogli sparaliżowanemu mężczyźnie w dużym stopniu odzyskać władzę w nogach.