​Szkodliwe działanie witamin

Osoby, które trenują, przyjmują witaminy wierząc, że przeciwutleniacze mają pozytywny wpływ na efekty ćwiczeń. Jednak z badań, które ostatnio przeprowadzono, wynika, że nie jest to prawda.

Przeciwutleniacze stały się popularnymi suplementami diety, ponieważ rzekomo neutralizują wolne rodniki - bardzo reaktywne cząsteczki tlenu, które są generowane w czasie codziennych zajęć.

Wysiłek wpływa na powstanie dużej ilości tych cząsteczek, które w nadmiarze, mogą prowadzić do śmierci komórek lub uszkodzenia tkanki. Tak więc wydaje się logiczne, że zmniejszenie liczby wolnych rodników będzie korzystne. Czyli wprowadzenie przeciwutleniaczy, które absorbują i dezaktywują wolne rodniki. Ciało wprawdzie tworzy własne przeciwutleniacze, ale do niedawna naukowcy uważali, że produkuje ich zbyt mało.

Reklama

Dlatego wiele osób, które trenują, przyjmuje duże dawki przeciwutleniaczy, takich jak witamina C i E.

Najnowsze badania

Ostatnio przeprowadzono badania, których wyniki zostały opublikowane w The Journal of Physiology. Naukowcy z Norwegian School of Sport Sciences w Oslo i innych instytucji przebadali 54 zdrowych dorosłych mężczyzn i kobiet, większość z nich biega lub jeździ na rowerze.

Przeprowadzono serię badań, w tym biopsję mięśni, pobrano krew i wykonano próby wysiłkowe.

Potem podzielono ochotników na dwie grupy. Jedni musieli przyjmować cztery tabletki dziennie, zawierające dawkę 1000 mg witaminy C oraz 235 mg witaminy E. Członkowie drugiej grupy dostali identyczne tabletki placebo.

Następnie wszyscy uczestnicy przeszli trwający 11-tygodni program ćwiczeń, składający się z intensywnych sesji raz lub dwa razy na tydzień i jednej umiarkowanej sesji w tygodniu.

Po tym czasie, wszyscy byli bardziej sprawni niż na początku, a ich wytrzymałość wzrosła średnio o około 8 procent. Ale ich ciała zupełnie inaczej zareagowały na ćwiczenia.

W komórkach biegaczy, którzy łykali tabletki placebo, nastąpił wzrost mitochondriów.

Ich wzrost, szczególnie w komórkach mięśniowych, oznacza więcej energii i, ogólnie rzecz biorąc, lepsze zdrowie i kondycję.

Po dwóch miesiącach ćwiczeń, u mężczyzn przyjmujący placebo zauważono istotne i korzystne zmiany w ciśnieniu krwi, w cholesterolu i tętnicach; w tym mniejszą liczbę widocznych miażdżycowych tętnic.

Zaskakujące wyniki

U osób przyjmujących witaminy nie było tak dobrze. Ćwiczyli tyle samo, ale ich ciśnienie krwi, czy poziom cholesterolu pozostawały prawie bez zmian.

"Dlaczego, i w jaki sposób, przeciwutleniacze osłabiają efekty ćwiczeń, nie jest na razie jasne" - mówi ran Paulsen, naukowiec z Norwegian School of Sport Sciences, który prowadził badania dotyczące działania witaminy C i E.

Ale on i wielu innych ekspertów, zaczęli podejrzewać, że wolne rodniki mogą odgrywać inną rolę w trakcie i po wysiłku, niż wcześniej sądzono.

"Po co je przyjmować?"

W tej teorii, wolne rodniki służą "jako posłańcy" - dają sygnał do rozpoczęcia różnych reakcji biochemicznych, które mają wpływ na silniejsze mięśnie i lepszy metabolizm. Bez wolnych rodników te reakcje się nie zaczynają. Natomiast duże dawki antyoksydantów absorbują większość wolnych rodników wytwarzanych poprzez ćwiczenia.

"Oczywiście, ta teoria wymaga długoterminowych badań" - mówi doktor Paulsen.

"Jest  możliwe - dodaje - że mniejsze dawki przeciwutleniaczy mogą dobrze działać na sportowców". Natomiast naturalne antyoksydanty z żywności, na przykład z jagód i czerwonego wina, najprawdopodobniej nie mają znaczenia. "Pewnie tylko skoncentrowane ekstrakty są potencjalnie niebezpieczne" - uważa.

Warto również zwrócić uwagę na to, że u osób, które przyjmowały skoncentrowane ekstrakty z witamin C i E, wytrzymałość wzrosła w takim samym stopniu jak u tych, którzy przyjmowali placebo.

"Z drugiej strony, suplementy nie poprawiły wydajności, w porównaniu z placebo, więc po co je przyjmować?" - pyta Paulsen. "Osobiście wolałbym unikać wysokich dawek przeciwutleniaczy podczas ćwiczeń" - dodał.

Wiedza na temat nie jest jeszcze kompletna, ale wnioski z najnowszych badań są takie, że przyjmując suplementy, można stracić korzyści płynące z ćwiczeń.

Gretchen Reynolds / The New York Times

Tłum. AK, śródtytuły pochodzą od INTERIA.PL

The New York Times
Dowiedz się więcej na temat: witaminy | suplementy | ćwiczenia

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje