Zaczęło się od rady mamy, by rzucił szkołę...

W wieku 14 lat David Karp był nadzwyczaj błyskotliwym nastolatkiem. Cichy, lubiący samotność, nudził się podczas lekcji w Bronx High School of Science. Większość czasu wolnego spędzał w swoim pokoju przylepiony do komputera.

Jednak zamiast odciągać go od monitora i namawiać do wyjścia na zewnątrz, by zaczerpnął świeżego powietrza, jego matka, Barbara Ackerman, miała inne rozwiązanie: zasugerowała, by rzucił szkołę i wybrał edukację w domu.

Reklama

“Widziałam, że cały dzień spędza w szkole, a całą noc przed swoim komputerem" - wspomina Ackerman - "Dość szybko oczywistym stało się, że David potrzebuje przestrzeni, by skupić się na swojej pasji. Czyli komputerach. Wszystkim, co ma jakikolwiek związek z komputerami".

Fortuna przed 30-stką

26-letni dziś Karp nigdy nie skończył szkoły średniej, ani nie poszedł do college’u. Zamiast tego odegrał znaczącą rolę w kilku projektach technologicznych i założył Tumblr, popularną platformę blogową, którą zgodził się sprzedać Yahoo za 1,1 miliarda dolarów. Z 250 milionami dolarów, które zarobi na tej transakcji, Karp dołączy do elitarnego klubu 20-kilkuletnich noszących bluzy z kapturami przedsiębiorców, takich jak szef Facebooka Mark Zuckerberg czy twórca Foursquare Dennis Crowley, którzy zdobyli fortunę przed ukończeniem 30. roku życia.

“Kiedy po raz pierwszy spotkałem Davida miał 20 lat. Nosił adidasy i dżinsy" - wspomina Bijan Sabat, partner w Spark Capital, jeden z pierwszych, którzy zainwestowali w Tumblr - "Mimo to już wtedy wiedziałem, że jest on jednym z tych rzadkich ludzi, którzy wyrastają w sieci i którzy potrafią wpaść na genialny pomysł, samodzielnie go zrealizować i odpalić w jedną noc".

Od czasu stworzenia Tumblr sześć lat temu Karp jest doceniany za swoje umiejętności programistyczne i znajomość projektowania stron internetowych. Niejednokrotnie wzbudzał także kontrowersje, ponieważ często blogował na temat swojego życia prywatnego i umiłowania do imprez. Pojawił się nawet w magazynie "New York Post" "Page Six". Często interesował się nim także plotkarski serwis Gawker, przez który został okrzyknięty mianem "fameball", obraźliwym określeniem używanym w stosunku do kogoś, kto ma nienasycone pragnienie sławy.

Davidville

Wysoki, szczupły, z szopą brązowych włosów i przenikliwie niebieskimi oczami, Karp zazwyczaj ubiera się w dżinsy, podkoszulek i trampki. Mówi bardzo szybko, często nie zatrzymując się przez kilka minut. Technicznie rzecz biorąc nigdy nie ukończył szkoły średniej, co "miejmy nadzieję nie jest warunkiem zatrudnienia w Yahoo" - komentuje podczas wywiadu.

Po rzuceniu szkoły i pracy w kilku małych sklepach komputerowych w Nowym Yorku, Karp wyjechał do Tokio, gdzie przez kilka miesięcy pracował dla start-upa. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych został dyrektorem ds. technologii w UrbanBaby, internetowym forum dla rodziców. CNET Networks kupił UrbanBaby w 2006 roku, a Karp zainwestował kilkaset tysięcy dolarów, które zarobił na sprzedaży, w swoją własną firmę - Davidville. Jednym z projektów w ramach Davidville była prosta platforma blogowa Tumblr.

Zarządzanie Tumblr przez Karpa nie obyło się bez problemów. Kłopoty zaczęły się już podczas procesu rekrutacyjnego, ponieważ Dawid nie wiedział nawet, jak przeprowadzać rozmowy kwalifikacyjne. Często myślał, że duże firmy są duże bez potrzeby, i twierdził, że mógłby zarządzać Tumblr przy pomocy zaledwie czteroosobowego zespołu.

Wydoroślał przy Tumblr

Cztery lata temu Karp przestał imprezować i zaczął spotykać się ze swoją obecną dziewczyną, absolwentką pielęgniarstwa na New York University. Zaczął także poważniej traktować swoją firmę, która liczy dziś 175 pracowników.

“David wydoroślał przy Tumblr" - ocenia Mark Coatney, który nadzoruje kontakty Tumblr z koncernami medialnymi.

Mimo to bujne życie towarzyskie Karpa rozbudziło dyskusje na temat zmiany jego roli w Tumblr - twierdzą dwie osoby, które pracowały dla firmy i zgodziły się na rozmowę pod warunkiem zachowania anonimowości. Ponieważ dochód nie rósł tak szybko jak oczekiwano, inwestorzy rozważali przeniesienie Karpa na stanowisko szefa działu rozwoju produktów i znalezienie kogoś bardziej doświadczonego na dyrektora generalnego.

Podczas wywiadu Karp zaprzecza jednak, by istniał plan, w którym miałby stracić to stanowisko. Przypomina, że gdy w połowie zeszłego roku odszedł dyrektor operacyjny, jego zastąpienie, a także wypełnienie innych ważnych ról m.in. szefa marketingu, było najważniejsze, ale - jak twierdzi - nie było żadnego planu, by go odsunąć.

Woli samotność

Podobnie, jak wielu prowadzących serwisy społecznościowe, Karp woli samotność. W wywiadzie, którego udzielił podczas zeszłorocznej konferencji F.ounders w Nowym Jorku, przyznał, że lubi przychodzić do biura wcześnie rano, by pracować samemu i uniknąć dzięki temu innych ludzi.

"Najbardziej wydajny i zaangażowany jestem, gdy zakopię się w jakimś kodzie, zatopię w projekcie" - mówił - "Z całą pewności jestem osobą zamkniętą w sobie".

Fred Seibert, producent telewizyjny, który był pierwszym dyrektorem kreatywnym MTV, spotkał Karpa w 2000 roku, gdy ten był jeszcze w szkole średniej. Dzieci Seiberta uczęszczały do prywatnej szkoły na Manhattanie The Calhoun School, gdzie matka Karpa uczyła przedmiotów ścisłych.

“Moja żona i Barbara bardzo się zaprzyjaźniły" - opowiada Seibert - “Przy kawie opowiadała, jak bardzo David nudził się w szkole średniej i pewnego razu moja żona powiedziała: Fred lubi nastolatki, wyślij go do niego. I tak go poznałem. Miał wtedy 14 lat".

"Chcę być dobrym programistą"

Kiedy Karp przyszedł do biura Seiberta przy Piątej Alei powiedział, że chce “uczyć się programowania i zostać dobrym programistą".

Na początku przychodził do biura kilka razy w tygodniu. Pewnego razu oznajmił jednak, że odtąd będzie pracował codziennie.

“Zapytałem go, czy zmienił mu się plan lekcji" - wspomina Seibert - “Dawid odpowiedział: Nie, rzuciłem szkołę".

Seibert zaznacza, że nie trzeba było długo czekać, by Karp stał się bezcennym pracownikiem. To właśnie jemu zlecił stworzenie strony internetowej jego nowej firmy Next New Networks.

“Dwa tygodnie później wciąż nic nie miał" - opowiada Seibert - “Myślałem, że jest roztrzepanym nastolatkiem. Ale on powiedział: Nie, nie. Twój pomysł jest po prostu przestarzały".

Karp wyciągnął przenośną konsolę gier wideo Sony i dodał, że niedługo Apple wypuści na rynek iPoda z funkcjami wideo.

“Powiedział: Za chwilę ludzie będą oglądać wideo właśnie w ten sposób. Musimy nadążać".

W efekcie Next New Networks był jednym z pierwszych produktów wideo w serwisie iTunes i został ostatecznie kupiony przez Google za około 50 milionów dolarów.

“Dzięki jego zdolnościom przewidywania i wyczuciu czasu byliśmy na przedzie wyścigu" - mówi.

Może kiedyś pójdzie na studia

Seibert zaangażował się w projekt Tumblr jako inwestor i zasiada w zarządzie firmy.

Karp, który mieszka w wartym 1,6 miliona dolarów lofcie na Brooklynie ze swoją dziewczyną i psem, mówi, że chce zapuścić korzenie w Nowym Jorku i w Yahoo. Zamierza "coś wykombinować" z filantropią. I pewnego dnia może nawet pójdzie na studia.

"Przynajmniej będzie mnie na to stać" - mówi.

Jenna Wortham and Nick Bilton

New York Times News Service

Dowiedz się więcej na temat: yahoo | Tumblr

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje