Ponad 13 tys. opolan narażonych na zbyt duży hałas drogowy

Ponad 13 tys. opolan - na prawie 122,5 tys. mieszkańców miasta - w ciągu dnia narażonych jest na hałas drogowy przekraczający normę. W nocy takie zagrożenie dotyczy ok. 10 tys. osób - wynika z mapy akustycznej wykonanej na zamówienie opolskiego urzędu miasta.

Hałas drogowy, kolejowy oraz przemysłowy - w tym ten z parkingów przy centrach handlowych - to najbardziej uciążliwe dla mieszkańców miasta źródła dźwięków. W przypadku Opola najbardziej dokuczliwy jest hałas drogowy - wynika z mapy akustycznej miasta.

Reklama

Najwyższe wskaźniki hałasu odnotowano na obwodnicy północnej Opola, gdzie jest największy ruch tranzytowy, oraz na ulicach Wrocławskiej, Batalionów Chłopskich, Plebiscytowej, Ozimskiej, Partyzanckiej, Budowlanych i Niemodlińskiej. Eksperci obliczyli, że w ciągu dnia na hałas drogowy przekraczający dopuszczalne normy narażonych jest ponad 13 tys. opolan (11 proc. mieszkańców miasta), a w nocy - ok. 10 tys. mieszkańców miasta (8,2 proc.).

Inwestycje prowadzą do poprawy warunków

Jednocześnie autorzy raportu uznali, że inwestycje drogowe podejmowane przez miasto - przebudowy, rozbudowy i remonty dróg - prowadzą do poprawy warunków akustycznych.

Wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu Mirosław Pietrucha stwierdził, że najlepszym tego przykładem jest wyremontowany niedawno wiadukt na ul. Ozimskiej, na którym zamontowano ekrany akustyczne, a drogę pokryto tzw. cichą nawierzchnią.

- Parametry dotyczące obniżania poziomu hałasu to dla nas ważna wytyczna przy kolejnych inwestycjach drogowych - zapewnił.

Według mapy akustycznej na przekroczone normy hałasu kolejowego narzekać może w ciągu dnia ponad 2,8 tys. mieszkańców stolicy województwa, a w nocy - niecałe 4,5 tys. osób. Ponad 700 osób mieszkających w Opolu narażonych jest natomiast w ciągu dnia na hałas pochodzący z dużych parkingów lub zakładów przemysłowych. W nocy hałas przemysłowy dotyka nieco ponad 300 opolan.

Trzeba zmniejszyć hałas emitowany przez ulice

Eksperci zasugerowali, że aby poprawić "klimat akustyczny miasta" trzeba zmniejszyć hałas emitowany przez ulice, np. poprzez remonty zniszczonej nawierzchni dróg, budowę obwodnic, wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza ścisłe centrum miasta czy rozładowanie ruchu w centrum Opola poprzez tworzenie alternatywnych dróg.

Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa opolskiego urzędu miasta Małgorzata Rabiega wyjaśniła, że do końca czerwca 2013 r. zostanie opracowany specjalny program ochrony środowiska przed hałasem. - Na zadanie to wkrótce zostanie ogłoszony przetarg - powiedziała. Dodała, że projekt będzie konsultowany z zarządcami dróg i kolei oraz z mieszkańcami.

Obowiązują większe dopuszczalne poziomy hałasu

Przypomniała, że od 23 października 2012 r. - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska - obowiązują większe dopuszczalne poziomy hałasu. - Zatem nasza opracowana mapa już wymaga aktualizacji, co będzie zrealizowane jeszcze przed opracowaniem programu ochrony przed hałasem - powiedziała Rabiega. Dodała, że po zmianie przepisów "można szukać tańszych sposobów ograniczenia hałasu, niż budowa drogich ekranów akustycznych".

Mapę akustyczną Opola przygotowała wybrana firma

Mapę akustyczną Opola, na zlecenie opolskiego ratusza, przygotowała wybrana w przetargu firma. Mapa zawiera część opisową i graficzną, w tym Internetowy Portal Mapy Akustycznej dostępny na stronie internetowej http://hiram.um.opole.pl/sip

Aby przygotować mapę - do czego zobowiązały Opole przepisy unijne - dokonywano pomiarów (dobowych i nocnych) na ok. 207 km ulic miasta, w pobliżu 19 zakładów przemysłowych znajdujących się w stolicy województwa oraz 20 parkingów zlokalizowanych przy centrach handlowych, supermarketach i obiektach usługowych.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje