Będą szkoleni z obsługi gości niepełnosprawnych

Pierwsze ogólnopolskie szkolenie dla muzealników, poświęcone problematyce obsługi gości niepełnosprawnych rozpoczęło się w czwartek w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli (Podkarpackie).

W ramach dwudniowego szkolenia, w którym uczestniczy 35 muzealników z całej Polski, odbędą się zajęcia teoretyczne, m.in. wykłady, panele dyskusyjne oraz warsztaty, podczas których uczestnicy zobaczą m.in. jak pracownicy muzeum w Stalowej Woli oprowadzają osoby niepełnosprawne. Zajęcia praktyczne i teoretyczne poprowadzą eksperci z Polski i Szkocji.

Reklama

Projekt realizowany przez stalowowolskie muzeum obejmuje organizację cyklu ogólnopolskich szkoleń z zakresu obsługi gości niepełnosprawnych oraz wdrażanie nowoczesnych programów edukacyjnych, skierowanych do osób z dysfunkcją wzroku, słuchu, ruchu i niepełnosprawnością intelektualną. Prowadzący szkolenie uczą muzealników m.in., że każda niepełnosprawność jest odmienna i wymaga innych rozwiązań, że każdy ze zwiedzających placówki muzealne ma inne potrzeby, zainteresowania, zdolności i ograniczenia.

Zdaniem jednego ze szkoleniowców, Tomasza Wasielewskiego, który sam jest niepełnosprawny ruchowo, konieczna jest przede wszystkim zmiana mentalności muzealników i decydentów, a w jej konsekwencji znikną problemy np. architektoniczne.

- Trzeba pokazywać dobre wzorce, a takim jest muzeum w Stalowej Woli. Choć wiadomo, że jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale jest szansa, że coś się zmieni. Uczestnicy szkolenia wyjadą stąd i wrócą do siebie. Ich zadaniem będzie wdrażanie w swoich placówkach pomysłów i rozwiązań, które są przyjazne gościom niepełnosprawnym, a które mogą zobaczyć w Stalowej Woli - powiedział Wasielewski.

Zauważył także, że podczas szkolenia będzie uświadamiał uczestnikom, iż przystosowanie placówki dla gości niepełnosprawnych ma nie tylko aspekt społeczny, ale też ekonomiczny. - To też jest rynek, to też są pieniądze, może nie duże, ale tu też można zarobić - dodał.

Jak poinformowała dyrektorka muzeum Lucyna Mizera program szkoleń przygotowano w oparciu o własne badania ankietowe przeprowadzone w polskich muzeach.

- Jesteśmy przekonani, że szkolenie zapoczątkuje regularne spotkania polskich muzealników, które w przyszłości staną się forum wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie obsługi gości niepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że muzeum przyjazne i dostępne przestanie być czymś wyjątkowym - podkreśliła Mizera.

Stalowowolskie muzeum od 2007 roku realizuje pierwszy w Polsce nowatorski program edukacyjny "Dostępne Muzeum". W jego ramach działa także od dwóch lat "Galeria przez Dotyk", skierowana głównie do osób niewidzących i niedowidzących, której zwiedzanie polega na dotykaniu eksponatów. Opisy do nich są w formie dźwiękowej oraz napisane pismem Braille'a. Dla tych zwiedzających stworzono też kompleksowy system informacji wykonany wielkim drukiem lub w brajlu.

Osoby niesłyszące i niedosłyszące mają w muzeum zapewnioną obsługę w języku migowym. Na stronie internetowej zamieszczono filmy z ekspozycji stałych, przetłumaczone na język migowy. Dla gości muzeum niepełnosprawnych intelektualnie prowadzone są zajęcia zespołowe, lekcje muzealne i warsztaty artystyczne.

Ponadto w placówce zlikwidowano wszelkie bariery architektoniczne, zainstalowano platformę samobieżną, w salach ekspozycyjnych i edukacyjnych zlikwidowano progi.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy