CKE: Egzamin z wiedzy humanistycznej przebiegł spokojnie

Zakończył się egzamin dla gimnazjalistów sprawdzający ich wiedzę humanistyczną. Przebiegł spokojnie, wszystko odbyło się zgodnie z procedurami - poinformowała wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Mariola Konopka.

Egzamin rozpoczął się o godz. 9. Uczniowie najpierw dostali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie (mieli godzinę na jego rozwiązanie). Następnie była przerwa, po której przystąpili do bloku zadań z języka polskiego (ta część egzaminu trwała półtorej godziny). Uczniowie z dysfunkcjami mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków zadań.

Reklama

Prace uczniów zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu.

Zobacz arkusz z historii i WOS-u!

Test z wiedzy humanistycznej jest jedną z trzech części egzaminu gimnazjalnego. W środę uczniowie będą pisać drugą jego część - sprawdzian z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, w czwartek trzecią - test ze znajomości języka obcego.

Na teście z historii i WOS m.in. rozbiory i powstanie

Rozbiory, powstanie listopadowe, Konstytucja Nihili novi, zakładanie miast na prawie niemieckim, przynależność Polski do NATO - takich m.in. tematów dotyczyły zadania w teście z historii i wiedzy o społeczeństwie podczas wtorkowego egzaminu gimnazjalnego.

Test z historii i WOS zawierał 24 zadania. Wszystkie były zamknięte - uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu. Odnosiły się do zamieszczonych w teście tekstów, ilustracji, map i schematów.

Jedno z zadań zilustrowane zostało drzewem genealogicznym Piastów (od Mieszka I do Bolesława Krzywoustego; przy imionach królów umieszczono daty ich panowania). Gimnazjaliści posługując się nim mieli dokończyć zdanie: "W pierwszym roku XII wieku panował ojciec: A. Mieszka II, B. Kazimierza Odnowiciela, C. Bolesława Śmiałego, D. Bolesława Krzywoustego".

W innym zadaniu znalazł się fragment tekstu na temat kolonizacji na prawie niemieckim w XIII-XIV wieku oraz cztery schematy miast. Gimnazjaliści mieli wskazać, które z nich zostały zawarte właśnie na prawie niemieckim.

Inne zadanie z historii odnosiło się do fragmentu "Śpiewów historycznych" Juliana Ursyna Niemcewicza brzmiącego: "Tu mnóstwo głosem ogromnym wykrzyka, Echo te śluby roznosi: Życzymy wszyscy mieć królem Henryka. Prymas w niebo ręce wznosi (...) Piękny to widok, prawo nader chlubne, Gdy naród króla wybiera". Uczniowie mieli odpowiedzieć czy odnosi się on do: A. rokoszu, B. wolnej elekcji, C. sejmiku ziemskiego, D. pospolitego ruszenia.

Jeszcze inne z zadań było zilustrowane obrazem Wojciecha Kossaka "Olszynka Grochowska" (w teście nie umieszczono jednak ani autora, ani tytułu dzieła). Uczniowie mieli odpowiedzieć czy na płótnie przedstawiono powstanie listopadowe, czy styczniowe oraz uzasadnić to wybierając jedną z trzech odpowiedzi: A. ukazano atak kosynierów na pozycje wroga, B. ukazano broniący się oddział partyzantów, C. ukazano walczący oddział regularnej armii polskiej. 

W grupie zadań z wiedzy o społeczeństwie znalazło się m.in. takie, w którym uczniowie mieli przypisać określonym ministerstwom zadania takie jak: organizowanie pomocy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu, realizację polityki w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, wspieranie obywateli polskich przebywających za granicą.

W innym zadaniu z tej grupy mieli wyciągnąć wnioski z wykresów przedstawiających poparcie dla przynależności Polski do NATO. W innym z kolei mieli uzupełnić schemat opisujący strukturę administracji w powiecie.

Gimnazjaliści, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP po wtorkowym egzaminie często oceniali test z historii i wiedzy o społeczeństwie, jako łatwiejszy niż ten, który rozwiązywali na egzaminie próbnym. Jednocześnie zwracali uwagę na konkretne zadania, które uznali za trudne.

Możliwy jest drugi termin


Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisać w drugim terminie - 3, 4 i 5 czerwca.

Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz z języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń gimnazjum może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół ponadgimnazjalnych jednocześnie.

Arkusz testu z historii i wiedzy o społeczeństwie Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała już na swojej stronie internetowej. Test w języka polskiego ma opublikować jeszcze we wtorek. 

Zobacz rozwiązania na RMF24. Kliknij!


Egzamin gimnazjalny 2013 - podyskutuj o wynikach!

Wkrótce matury. Bądź na bieżąco!

Dowiedz się więcej na temat: egzamin gimnazjalny | gimnazjum | test

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje