Matura 2013

Jak przygotować się do matury z matematyki?

Piotr Ludwikowski z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie przygotował w ramach Salonu Maturzystów specjalny wykład, w którym radzi, jak odpowiednio przygotować się do matury z matematyki.

- Tegoroczni absolwenci czują lęk. Może się tak zdarzyć, że ten lęk przerodzi się w fobię, neofobię, czyli paniczny strach przed wszelkimi zmianami i innowacjami - zauważa Ludwikowski, który jednocześnie podkreśla, że lęk ten jest nieuzasadniony. Szczególnie wtedy, gdy uczeń wie, czego się może spodziewać i jak powinien przygotować się do egzaminu.

Reklama

"Dobry wynik matury z matematyki przepustką do sukcesów akademickich" - ZOBACZ

- Żeby dobrze przygotować się do egzaminu maturalnego z matematyki, koniecznie trzeba uważnie przestudiować informator (KLIKNIJ, żeby pobrać informator) - zaznacza Piotr Ludwikowski z krakowskiej OKE.

W informatorze umieszczono zbiór przykładowych zadań - warto je przejrzeć i samodzielnie rozwiązać. Ponadto uczeń nie będzie zaskoczony maturą z matematyki, jeśli będzie znał samą strukturę egzaminu.

Zaznaczanie odpowiedzi na karcie. Sprawa na pozór banalna, ale jednak przysparzająca trudności niektórym maturzystom. W swoim wykładzie Ludwikowski przywołuje dwa typy błędnego zaznaczania odpowiedzi. Pierwszy - no selection - to brak zaznaczenia spowodowany nieuwagą maturzysty lub brakiem wiedzy. - Nie warto rezygnować z wykorzystania losu dla swoich celów - przecież mamy 25 proc. szans na poprawne zaznaczenie - podkreśla Ludwikowski. - Nauczyciele są przeciwni takiemu podejściu do egzaminu, ale - jak zaznacza - też grają w totolotka, choć szanse są dużo mniejsze niż na maturze.

Uczniowie popełniają również inny błąd - tzw. multi selection, czyli zaznaczenie na karcie więcej niż jednej odpowiedzi. - Jeden ze zdających wpadł na pomysł, że zaznaczy wszystkie odpowiedzi, a czytnik sprawdzający wyłapię tę właściwą. To nieprawda. System z automatu przyznaje w takich przypadkach zero punktów - podkreśla Piotr Ludwikowski.

Jeśli uczeń się pomyli i chce poprawić zaznaczoną odpowiedź, musi otoczyć kółkiem błędną i ponownie zamalować kratkę przy nowej odpowiedzi.

Egzamin trwa 170 minut. - Trzeba się oswoić z tym czasem, bo jest dla uczniów nietypowy - zauważa autor wykładu. W szkole pracuje się w blokach 45-minutowych. Umiejętne rozplanowanie pracy na egzaminie to sztuka, ale łatwo ją opanować, jeśli się przeprowadzi odpowiednie ćwiczenia. Wystarczy ustawić budzik na 170 minut i przystąpić do rozwiązywania zadań z arkusza próbnego.

Rozwiązania zadań otwartych muszą zawierać tok rozumowania prowadzący do ostatecznego wyniku. Samo rozwiązanie bez uzasadnienia nie wystarczy - uczeń musi się liczyć z tym, że nie otrzyma pełnej liczby punktów.

Seria zadań zamkniętych staje się często pokusą dla tych, którzy chcieliby zweryfikować odpowiedzi z kolegą lub ze ściągą. Lepiej unikać takich praktyk. Badania wykazały, że często uczniowie w pierwszej kolejności zaznaczają poprawną odpowiedź. Po zerknięciu do kolegi weryfikują swoje rozwiązania, nie zwracając uwagi na to, że arkusze tylko pozornie są takie same (różnią się kolejnością proponowanych odpowiedzi).

Regularne powtórki

"Jeżeli chcecie nauczyć się pływać, musicie koniecznie wejść do wody" - mówił George Polya. Tak samo z matematyką. Jeśli chcecie dobrze zdać maturę, musicie rozwiązywać zadania, żeby nabrać wprawy. O strategiach rozwiązywania różnego typu zadań zamknietych opowiada w swoim wykładzie Piotr Ludwikowski.

Poniżej wymieniam strategie przywołane w materiale filmowym:

1. Strategia eliminacji i preferencji

Wyobraźmy sobie, że mamy rozwiązać zadanie w którym liczymy średni wzrost koszykarza ligi NBA. Do wyboru mamy odpowiedzi: 170 cm, 208 cm, 214 cm, 280 cm. Większość preferowałaby wyniki środkowe, bo z doświadczenia wiemy, że koszykarze są wysocy, ale jesteśmy w stanie od razu powiedzieć, że 170 cm to za mało, a 280 cm to za dużo.

2. Strategia sprawdzania warunków

Podstawianie podanych odpowiedzi do zadania.

3. Strategia otwierania

Polega na rozwiązywaniu zadań zamkniętych jak zadań otwartych. Otrzymane wyniki porównuje się z zaproponowanymi w arkuszu.

4. Strategie mieszanie

Przykładowe rozwiązania zadań:

Zad. 1

"Dobry wynik matury z matematyki przepustką do sukcesów akademickich" - ZOBACZ

W prezentacji, którą możesz pobrać z załącznika, znajdziesz sposoby rozwiązywania innych zadań. Pozostałe materiały przygotowane w ramach Salonu Maturzystów znajdziesz na stronach virtualacademy.eu.

Tekst opracowany na podstawie informacji zawartych w wykładzie Piotra Ludwikowskiego (oke.krakow.pl).

Dowiedz się więcej na temat: uczeń | ZS | lęk | Facebook | matura | matura z matematyki | edukacja

Wyróżnij ten komentarz spośród pozostałych, niech zobaczą go wszyscy!

Aby wyróżnić ten komentarz wyślij SMS o treści KOLOR na numer

7271

I wpisz otrzymany kod w polu poniżej

Ok

Koszt całkowity SMS 2,46 PLN Nota prawna O co chodzi z wyróżnieniem?

Wasze komentarze (8)

Dodaj komentarz Sortuj
kinga

~kinga -

Z matmy to jeszcze jakoś moze pojdzie ale gorzej z jezykami. Ja chodze do Prologa w Krakowie zeby troszke chociaz własnie z angielskiego sie dobrze przygotowac.

aniako

~aniako -

Matura z matmy? Jak najbardziej! Dlaczego matematycy mają zdawać polski a poloniści nie?

Dzb

~Dzb -

wszystko to jest glupie jesli komus nie zalezy na egzaminie,jest to bezsensowne bo musi sie tego nauczyc,jesli zas chce sie nauczyc na obry wynik musi sie zestymulowac do pracy i rozwinac na tyle zeby zaliczyc pozytywnie na dobry wynik...to proste,kto chce zdac dobrze musi sie wziasc do pracy chodz to trudne jesli zbyt pozno o tym pomysli.Wtedy musi si postarac bardziej.Zauwazcie ze caly swiat jest podobny do matury mamy pewne wyznaczniki ktorymi trzeba isc a jesli nie to jestesmy inni niz wszyscy i ciezej jest zyc.Tak samo jest z praca z budowaniem domow itp.Panstwo chce miec nas pod kontrola w jak najwiekszym stopniu.Tak tez powoli robi.

awima

~awima -

Czas najwyższy wprowadzić matmę na Maturze.Dosyć w tym kraju polonistów, historyków i polityków. Czas ruszać do przodu wychodzić z tego zacofanego życia. Mata królową nauk.

jan

~jan -

Matematyka do niczego się nie przydała. Uważam że matematyka na maturze to tylko dowartościowanie pewnej grupy nauczycieli i wykładowców akademickich.Mam wyższe wykształcenie i niech mi wybaczą znawcy, ale dla mnie nie ma znaczenia czym całki różnią się od funkcji.