Matura 2014

Matura 2014: Za co można stracić punkty na maturze z matematyki?

- Błędy rachunkowe i merytoryczne to niedopatrzenia, za które maturzyści najczęściej tracą cenne punkty - mówi gość CZATerii, egzaminator i nauczyciel matematyki, mgr Tomasz Zaucha.

MATURA Z MATEMATYKI - ARKUSZ I ROZWIĄZANIA

Reklama

Mgr Tomasz Zaucha, nauczyciel matematyki i egzaminator był gościem CZATerii i pełnił dyżur telefoniczny w RMF FM.

Na czacie najczęściej pytaliście o konkretne zadania, które pojawiły się na tegorocznej maturze.

Błędy rachunkowe i merytoryczne to - zdaniem naszego specjalisty - niedopatrzenia, za które maturzyści najczęściej tracą cenne punkty. Przykładowo: pomylenie ostrosłupa z graniastosłupem lub ciągu arytmetycznego z geometrycznym.

Matematyk, pytany o to, na które zadania tegorocznego egzaminu mogli najbardziej narzekać maturzyści, podkreśla, że najwięcej pytań dotyczyło zadania z turystą, a wśród zadań zamkniętych - tego o zawodnikach.

Poniżej publikujemy wybrane pytania i odpowiedzi naszego eksperta, dotyczące konkretnych zadań tegorocznej matury z matematyki. Jeśli chcesz przeczytać pełny zapis czata, kliknij TUTAJ.

Jeśli w zadaniu na obliczenie prawdopodobieństwa wpisałem 6/64 to mi to uznają?

Nawet, jeśli ułamek nie jest podany w wersji nieskracalnej, to taka odpowiedź jest uznawana.

Zad. 22: dlaczego punkt (4,4) nie należy do wykresu.

Po wstawieniu 4 w miejsce x wychodzi minus 2 do potęgi drugiej (-2 nie jest w nawiasie), zatem wynik to -4.

Jak będzie punktowana odpowiedź, jeśli zrobiłem zadanie z prostopadłościanem w całości lecz na początku źle obliczyłem x, którego potem użyłem do obliczeń.

Jeśli w zadaniu jest jeden drobny błąd rachunkowy i z tym błędem zadanie konsekwentnie rozwiązane do końca, to zdający ma 1 pkt mniej.

Jak ocenia pan zadanie za 5 pkt? Jaka była jego trudność w porównaniu do zadań za 5 punktów z ubiegłych lat?

Sformułowanie zadania jest troche inne niż w ubiegłych latach, nie mniej jednak stale jest wykorzystywany wzór na prędkość.

Czy w zad. 5 nie powinna być odpowiedź B?

Nie. Liczba 5 jest jedynym wspólnym rozwiązaniem tych równań. Jesli proponujesz 1, to być może pomyliło ci się z dziedziną.

Czy w zad. 9 w rachubę wchodziłaby odpowiedź C - z racji tego, że x jest mniejsze od zera, czyli znak przed ułamkiem się zmieni.

Wyrażenie x + 3 jest dodatnie, zatem po opuszczeniu wartości bezwzględnej otrzymujemy to samo i po redukcji wyrazów podobnych otrzymujemy wynik 6 nad x.

Jeżeli w ostatnim zadaniu rozpoczęłam zadanie, obliczając bok kwadratu i analizując jeden trójkąt prostokątny, to otrzymam chociaż jeden punkt?

To zależy od CKE. Kryteria oceniania są dopiero w przygotowaniu.

Czy w zadaniu z turystą warto było zamieniać kilometry na godzinę na metry na sekundę?

Nie, gdyż jednostki, w jakich były przedstawione pozostałe dane tego zadania sugerują użycie prędkości w jej podstawowej jednostce, czyli km/h.

Jeżeli w zad. 26 obliczyłam współczynnik c (c=-4b-32) to mam szansę na 1 punkt?

Zdrowy rozsądek podpowiada, że jeśli znaleziona jest jedna z dwóch niewiadomych w zadaniu, to powinien być za to 1 punkt. Ale kryteria oceniania są dopiero przygotowywane.

Dlaczego w zad. 12 ma być pierwiastek z 2?

Korzystamy z własności, że stosunek pól figur podobnych jest równy kwadratowi skali podobieństwa, a nie skali podobieństwa.

Od czego powinnam zacząć w zad. 30?

Od wyznaczenia zbioru omega.

Jaka powinna być odpowiedź w zadaniu z dwoma graczami z 10-osobowej drużyny?

45, odpowiedź c.

A dlaczego nie 90?

Nie wybieramy pary zawodników tylko delegacje dwóch osób (graczy), dlatego kolejność nie jest istotna.

Czemu w zad. 15 prawidłowy wynik to 1? Liczyłem i wyszło mi 4.

Środek okręgu ma współrzędne (-2,3), zatem ten okręg ma dokładnie jeden punkt wspólny z osią Y.

W zad. 21 jest błąd? Nie można chyba dzielić przez 0...

W mianowniku tego ułamka jest 1.

Zadanie 4 sprawiło trudność wielu osobom. Jaki trick należało wykorzystać, aby je rozwiązać?

Definicje logarytmu oraz zamianę liczb 8 i 16 na potęgi liczby 2.

Czy w zad. 27 można skorzystać z równania sześciennego?

Zad. 27 to klasyczne zadanie na grupowanie wyrazów.




Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje