Katowice: Plany budowy odcinka Drogowej Trasy Średnicowej

Małe centrum handlowo-usługowe przykryte półprzezroczystą szklaną kopułą, a pod nim jeżdżące samochody - tak już wkrótce ma wyglądać katowickie rondo. Ten słynny przez wiele lat w Polsce obiekt zmieni się dzięki Drogowej Trasie Średnicowej.

- W przyszłym roku o tej porze ma się rozpocząć budowa ostatniego odcinka wschodniej części tej trasy od budynku Banku Śląskiego przy ulicy Sokolskiej do ulicy Murckowskiej. Z planami budowy tegoż odcinka zapoznał się dziś wojewoda śląski Lechosław Jarzębski - poinformowano w biurze prasowym wojewody.

Reklama

Terminy realizacji tej inwestycji są uzależnione od tego czy i kiedy uda się podpisać umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na kredytowanie budowy odcinka trasy , na co potrzeba 80 mln euro. Przebywający kilka dni temu w Katowicach wicepremier Marek Pol zasugerował, że sprawa zostanie załatwiona pozytywnie. Rozmowy w tej sprawie rozpoczną się 11 kwietnia. Drugi - zachodni odcinek DTŚ, ma być budowany już z funduszy Unii Europejskiej.

Wstępny projekt budowy katowickiego odcinka DTŚ został już zatwierdzony. Zakłada on budowę pod rondem i poza nim prawie 700 metrowego tunelu. Będzie to jeden z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Natomiast na samym rondzie oprócz przystanków tramwajowych ma powstać małe centrum handlowo-usługowe. Tuż obok zaplanowano dwa przystanki autobusowe. Wraz z przystankiem tramwajowym, który znajduje się na samym rondzie mają one tworzyć centra przesiadkowe.

Kolejne takie centrum ma powstać przy ulicy Sokolskiej. Natomiast przy ulicy Uniwersyteckiej jest planowany duży parking samochodowy.

Tunel pod rondem ma być budowany zgodnie z najbardziej rygorystycznymi przepisami bezpieczeństwa i to nie tylko polskimi, ale i niemieckimi, zaostrzonymi po pożarze w tunelu pod Mont Blanc. Będą w nim zainstalowane czujniki mierzące poziom tlenku węgla, azotu i zadymienia. Dane te będą przekazywane do Centrum Zarządzania Kryzysowego. Dodatkowo tunel będzie monitorowany. Co 150 metrów będą przejścia z jednego pasa jezdni na drugi. Projektanci tunelu nie zapomnieli także o sprzęcie przeciwpożarowym, który będzie rozmieszczony w specjalnych niszach co kilkadziesiąt metrów.

Ściany pionowe tunelu mają być budowane według technologii szczelinowej. Dzięki temu inwestycja nie będzie zajmować dużo miejsca, a więc nie będzie uciążliwa dla mieszkańców Katowic i osób przejeżdżających przez rondo.

Warto podkreślić, że przy budowie tunelu pod rondem zostaną wykorzystane niektóre elementy konstrukcyjne sprzed 30 lat, a więc z okresu kiedy obiekt budowano.

W projekcie budowy odcinka DTŚ przewidziano budowę nowego wiaduktu na ulicy Sokolskiej (dotychczasowy będzie wyburzony) oraz budowę kładki dla pieszych na wysokości ulicy Bankowej. Cała inwestycja ma być gotowa na przełomie 2005 i 2006 roku.

Budowana z przerwami od 15 lat DTŚ to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w aglomeracji górnośląskiej. Jej ukończenie skróci czas przejazdu z Katowic do Gliwic o trzy czwarte. Trasa już teraz zwana "miejską autostradą" połączy w sumie 6 śląskich miast. DTŚ nie ma być konkurencją dla budowanej A4. Autostrada jest przeznaczona dla ruchu tranzytowego, a DTŚ dla lokalnego, stanowiącego około 88 procent całości.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL