Kradzież trakcji powodem zamknięcia linii kolejowej

Prawdopodobnie przez całą środę nie będą kursowały pociągi na jednotorowej linii kolejowej między Herbami Nowymi (Śląskie) a Wieluniem.

Powodem jest kradzież ponad dwustu metrów kompletnej sieci trakcyjnej - poinformował Włodzimierz Leski ze śląskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych.

Reklama

- Do kradzieży doszło nad ranem w kompleksie leśnym na odcinku linii między Herbami a miejscowością Panki. Do czasu naprawy zniszczonej trakcji szlak będzie nieczynny, a w miejsce pięciu par kursujących tamtędy pociągów pasażerskich będą kursowały autobusy - powiedział Leski.

Wyjaśnił, że złodzieje zastosowali w tym miejscu najbardziej powszechną metodę kradzieży - tzw. na zrywkę. Zarzucając na przewody sieci linę z hakiem, ciągnęli je potem samochodem lub traktorem, aż zostały zerwane. Zniszczenia infrastruktury, które powstały w ten sposób, są znacznie poważniejsze niż np. podczas odcinania kolejnych fragmentów sieci.

Leski przypomniał, że poważniejsze kradzieże kolejowej infrastruktury w woj. śląskim zdarzają się niemal codziennie. We wtorek policjantom udało się udaremnić jedną taką kradzież w Lędzinach w pobliżu Tychów - funkcjonariusze zajęli tam m.in. dostawczego volkswagena służącego złodziejom do transportu skradzionych elementów metalowych.

W pobliżu Kędzierzyna-Koźla złodzieje skradli też tego dnia ponad 130 łączników szynowych, zapewniających utrzymywanie w nich napięcia. Leski zaznaczył, że - prócz samych elementów trakcji kolejowej - od pewnego czasu coraz częściej kradzione są także inne metalowe elementy infrastruktury.

- Coraz większą plagą są kradzieże kabli łącznościowych i sterujących sygnalizacją świetlną. Te kradzieże dodatkowo dezorganizują pracę kolejarzy, powodując konieczność stosowania specjalnych procedur kierowania ruchem, ale też przerywając komunikację między posterunkami. Obie te sytuacje znacząco wpływają na bezpieczeństwo - wyjaśnił Leski.

Choć złodzieje atakują przeważnie na rzadziej uczęszczanych liniach towarowych, zdarzają się również na ważniejszych szlakach, również osobowych. Roczne straty kolei z tytułu kradzieży infrastruktury i przewożonych towarów liczone są w milionach złotych.

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje