Giżycko: Powstała aplikacja o godzinach otwarcia mostu obrotowego

Zmotoryzowani turyści i mieszkańcy Giżycka nie muszą już stać przed tamtejszym mostem obrotowym, czekając na uruchomienie przejazdu. Aplikacja, wymyślona przez studenta Macieja Czajkowskiego, podpowie im czy w danej chwili most jest otwarty, czy zamknięty.

Zmotoryzowani turyści i mieszkańcy Giżycka nie muszą już stać przed tamtejszym mostem obrotowym, czekając na uruchomienie przejazdu. Aplikacja, wymyślona przez studenta Macieja Czajkowskiego, podpowie im czy w danej chwili most jest otwarty, czy zamknięty.

Reklama

Bezpłatną aplikację na Androida stworzył i udostępnił giżycczanin Maciej Czajkowski. Aplikacja trafiła właśnie do Google Play i dostępna jest już dla wszystkich - podała Małgorzata Kulas-Szyrmer z urzędu miasta w Giżycku.

Od teraz na urządzeniu mobilnym, telefonie czy tablecie użytkownicy otrzymają informację czy most w danej chwili jest otwarty, czy zamknięty i ile czasu pozostało do otwarcia lub zamknięcia przejazdu dla samochodów.

Maciej Czajkowski pochodzi z Giżycka; jest studentem informatyki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.

"Pomysł na aplikację zrodził się, kiedy dojeżdżając codziennie do pracy zastanawiałem się czy mogę jechać mostem obrotowym, czy muszę kierować się na most kolejowy. Początkowo myślałem o napisaniu programu tylko i wyłącznie dla siebie, jednak okazało się, że znajomi także zainteresowali się tym pomysłem. Stąd też zamiar udostępnienia aplikacji" - podkreślił.

Zasada działania aplikacji jest prosta: po jej uruchomieniu następuje odczyt zegara telefonu, następnie godzina zamieniana jest na minuty i stąd obliczane są zbiory określające aktualny stan mostu.

Czajkowski dodał, że chce także uruchomić opcję dla ruchu wodnego pokazującą, kiedy most obrotowy jest dostępny dla jednostek żeglugowych.

Giżycki most obrotowy to wyjątkowa budowla i wizytówka miasta. Został zbudowany w 1889 r., by zapewnić dogodne połączenia miasta z Twierdzą Boyen zbudowaną w latach 1844-1857. Most początkowo miał ponad 20 m długości i 8 m szerokości. Ruchome przęsło, zwodzone było w bok, a nie do góry, jak to się odbywało w tradycyjnych tego typu konstrukcjach.

W latach 1960-1970 podczas modernizacji, most został wyposażony w napęd elektryczny. Jednak przez silne uderzenia zniszczone zostało nabrzeże. Most został rozebrany, a w jego miejsce postawiono most saperski. Dopiero od 1993 r. po przywróceniu stanu pierwotnego, most obrotowy został ponownie otwarty. Obecnie, ważący ponad 100 ton most, za pomocą odpowiednich przełożeń jest obsługiwany ręcznie przez jednego operatora, zgodnie z pierwotnym założeniem konstruktorów. Cała operacja otwierania mostu zajmuje jednemu człowiekowi około 5 minut. Jest jedną z niewielu tego typu konstrukcji w Europie. Most otwierany jest według dziennego rozkładu dostosowanego do rozkładu rejsów statków Żeglugi Mazurskiej.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje