Koncerty na zakończenie jubileuszu lokacji Krakowa

W niedzielę główne obchody Jubileuszu 750- lecia Lokacji Krakowa na prawie magdeburskim, trwające w Krakowie od 1 czerwca zakończyły się koncertem hymnu Henryka Mikołaja Góreckiego "Beatus Vir" i utworem Marka Stachowskiego na 25 krakowskich dzwonów.

Oba koncerty odbyły się wieczorem przed Sukiennicami na Rynku Głównym w Krakowie.

Reklama

Psalm "Beatus Vir" (Błogosławiony mąż) na baryton solo, chór i wielką orkiestrę, został zamówiony przez kardynała Karola Wojtyłę dla uczczenia 900. rocznicy męczeńskiej śmierci krakowskiego biskupa Stanisława (później ogłoszonego świętym). Henryk Mikołaj Górecki skomponował go już po wyniesieniu Karola Wojtyły na stolicę apostolską.

Prawykonanie dzieła odbyło się w Krakowie, w kościele oo. Franciszkanów 9 czerwca 1979 roku, podczas pierwszej pielgrzymki Papieża do Polski. Dzieło zostało zadedykowane Janowi Pawłowi II.

W partii solowej koncertu wystąpił Adam Kruszewski (baryton), orkiestrą Filharmonii Krakowskiej dyrygował Włodzimierz Siedlik.

Koncert utworów Henryka Mikołaja Góreckiego zapoczątkował jednocześnie pierwszy festiwal "Cracovia Sacra", organizowany przez Katolickie Centrum Kultury. Festiwal poświęcony jest korzeniom kultury duchowej Krakowa od X do XIII wieku.

Zwieńczeniem obchodów jubileuszowych 750-lecia Lokacji Krakowa było światowe prawykonanie koncertu "Campanae Cracovienses" na krakowskie dzwony, napisanego przez krakowskiego kompozytora Marka Stachowskiego w 2000 roku.

Jak powiedział w rozmowie przed koncertem jego realizator i wykonawca - kompozytor Roman Opuszyński - praca nad realizacją utworu była niezwykłą przygodą, trwającą ponad miesiąc.

- Zebrane zostały próbki dźwięków z 25 dzwonów ośmiu krakowskich kościołów; do niektórych musieli wspinać się alpiniści, ponieważ były trudno dostępne. Zbierano po pięć różnych próbek z każdego dzwonu, różniących się między sobą m.in. dynamiką, atakiem dźwięku i miejscem pobrania. Z zebranych dźwięków według partytury kompozytora, budowany był w studiu utwór" - powiedział Opuszyński.

Koncertowi towarzyszyła prezentacja wizualna, dokładnie zsynchronizowana z warstwą dźwiękową, przedstawiająca wnętrza krakowskich kościołów i muzeów. Materiał filmowy, według scenariusza i w reżyserii Adolfa Weltschka ukazywał m.in. Katedrę na Wawelu, Kościół Mariacki, Kościół Bożego Ciała. Całość prezentacji została nagrodzona brawami przez publiczność zgromadzoną na Rynku.

Lokacji Krakowa na prawie magdeburskim, dokonanej 5 czerwca 1257 r. przez księcia Bolesława Wstydliwego, nie należy mylić z założeniem miasta. Pierwsza znana pisemna wzmianka o Krakowie pochodzi z ok. 966 r., z relacji średniowiecznego historyka Ibrahima ibn Jakuba. Dzięki lokacji na prawie magdeburskim miasto uzyskało nowe regulacje w samorządzie, sądownictwie, handlu i układzie urbanistycznym. Zgodnie z książęcym rozkazem, wytyczono rynek i większość parceli pod domy, oznaczono ulice.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje