Naukowcy: Australopiteki sprzed trzech milionów lat chodziły wyprostowane

Kość stopy należąca do australopiteka sprzed około trzech milionów lat jest dowodem na to, że ten gatunek człowiekowatych poruszał się sprawnie na dwóch nogach w postawie wyprostowanej - informują naukowcy na łamach tygodnika "Science".

Gatunek Australopithecus afarensis żył między ok. 3,7 a 1,3 mln lat temu w Afryce. Jego najsłynniejszą przedstawicielką jest "Lucy", której szkielet, kompletny w 40 proc., odkryto w 1974 r. w pobliżu osady Hadar w Etiopii.

Na podstawie szkieletu Lucy widać, że australopiteki poruszały się na dwóch nogach. Naukowcy zastanawiali się jednak, na ile ta dwunożność była zaawansowana i czy nie prowadziły one częściowo nadrzewnego trybu życia.

Carol Ward z University of Missouri wraz z zespołem opisują świetnie zachowaną kość śródstopia, odkopaną w pobliżu osady Hadar.

Jest to tzw. Czwarta kość śródstopia, licząc od palucha, łącząca podstawę stopy z palcem. Naukowcy podkreślają, że swoim kształtem bardziej zbliża się do analogicznej kości u człowieka niż u małp.

Zdaniem badaczy, z analizy kości wynika, że wysklepiona stopa australopiteka wyzbyła się funkcji chwytania na rzecz chodzenia.