Reklama

Reklama

KRRiT: TV Trwam dostała miejsce na multipleksie

Fundacja Lux Veritatis - nadawca TV Trwam - otrzymała koncesję na nadawanie na multipleksie pierwszym. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która rozstrzygnęła konkurs w piątek, odrzuciła wniosek jedynej konkurentki TV Trwam - spółki Wieczorna.pl.

Telewizja o. Rydzyka startowała w konkursie na nadawanie na pierwszym multipleksie po raz drugi. Tym razem o koncesję na nadawanie kanału społeczno-religijnego ubiegały się dwa podmioty: fundacja Lux Veritatis i spółka Wieczorna.pl. Jak powiedział przewodniczący KRRiT Jan Dworak, wniosek jedynej konkurentki TV Trwam został odrzucony w piątek ze względów formalnych.

Reklama

- Na mecie tego wyścigu została tylko fundacja Lux Veritatis, która musiała zmagać się już nie z konkurentami, ale z wymogami koncesyjnymi, z wymogami polskiego prawa i warunkami konkursu - powiedział Dworak.

Mówił: - O ile w pierwszym konkursie fundacja Lux Veritatis nie pokonała tej bariery, jaką były wymogi formalne (...), o tyle tym razem oferta fundacji Lux Veritatis znacząco różniła się na korzyść od tej poprzedniej. Przewodniczący Krajowej Rady przypomniał, że oferta fundacji w pierwszym konkursie "nie gwarantowała finansowania tej inwestycji, jaką jest nadawanie naziemne cyfrowe".

Według Dworaka stopa zadłużenia fundacji zmniejszyła się z prawie 79 proc. w 2010 r. do 28 proc. w 2012 r. Wzrosła z kolei stopa pokrycia majątku kapitałem własnym - z 21 proc. w 2010 r. do 72 proc. w 2012 r.

Ponadto Lux Veritatis, która w poprzednim konkursie nie wykazywała żadnych źródeł zewnętrznego finansowania, tym razem przedstawiła promesę SKOK na 15 mln zł, co zdaniem Krajowej Rady znacząco redukuje ryzyko przychodów z niepewnych źródeł, jakimi są datki i darowizny.

Dworak przypomniał też, że "argumentem obciążającym decyzje Krajowej Rady" dla części polityków było rozkładanie na raty należności koncesyjnych innym nadawcom. Jak poinformował, fundacja Lux Veritatis w tym konkursie też wystąpiła o rozłożenie na raty opłaty za koncesję.

Obok konkursu na kanał społeczno-religijny Krajowa Rada rozstrzygnęła także konkurs na kanał dziecięcy. W tej kategorii zwyciężyła Telewizja Polska z ofertą programu TVP ABC. Jedynym konkurentem TVP była telewizja Polsat.

KRRiT ma jeszcze do rozdysponowania dwa miejsca na pierwszym multipleksie - na kanał filmowy oraz edukacyjny. Jest to ostatni konkurs na nadawanie bezpłatne i ogólnodostępne w ramach naziemnej telewizji cyfrowej.

Kanały wyłonione w konkursie rozpoczną nadawanie nie później niż 28 kwietnia 2014 r. Wtedy miejsce zwolnią znajdujące się tam tymczasowo programy Telewizji Polskiej.

Protesty po pierwszym konkursie

Konkurs na program społeczno-religijny wzbudzał najwięcej kontrowersji. Władze fundacji, m.in. o. Tadeusz Rydzyk, zarzucały KRRiT dyskryminację w przyznawaniu miejsca na multipleksie.

Pierwszy konkurs został rozstrzygnięty w kwietniu 2011 r. KRRiT odrzuciła wniosek Lux Veritatis i odwołanie fundacji, co wywołało wzburzenie różnych środowisk. O wyjaśnienie sprawy zwrócili się do Krajowej Rady Rzecznik Praw Obywatelskich i Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Zwolennicy telewizji organizowali manifestacje pod hasłem "Obudź się Polsko".

Także w piątek, przed ogłoszeniem wyników konkursu, przed siedzibą KRRiT w Warszawie zebrała się niewielka grupa obrońców TV Trwam z transparentami.   

Nieprzyznanie koncesji TV Trwam było wielokrotnie przedmiotem posiedzeń senackich i sejmowych komisji. Jak obliczyła KRRiT, w 2012 i 2013 r. łącznie 34 posiedzenia komisji w Sejmie zostały poświęcone telewizji o. Rydzyka.

"Zastosowanie tego szczególnego trybu wobec jednego tylko uczestnika konkursu koncesyjnego było zdarzeniem bez precedensu w postępowaniach KRRiT. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji corocznie podejmuje ponad 800 decyzji" - napisała Krajowa Rada w informacji prasowej.

Sygnał naziemnej telewizji cyfrowej jest nadawany z trzech multipleksów cyfrowych. Obecnie trwa proces wyłączania telewizji analogowej, ma się on zakończyć jeszcze w tym miesiącu. Zastępowanie sygnału analogowego cyfrowym oznacza m.in. dostęp do szerszej oferty programowej i lepszą jakość odbioru.

Na MUX 1 można oglądać kanały: TVP1 HD, TVP2, TVP Info, Polo TV, ESKA TV, ATM Rozrywka TV i T-TV, na MUX 2 - Polsat, Polsat Sport News, TVN, TVN7, TV Puls, TV Puls 2, TV4. TV6, na MUX 3 - TVP1, TVP2 HD, TVP Info, TVP Kultura, TVP Historia, TVP Polonia. 

O procesie koncesyjnym czytaj też w serwisie Biznes

Więcej newsów znajdziesz
w aplikacji INTERIA
Pobierz aplikację
Dowiedz się więcej na temat: telewizja Trwam | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy