Reklama

Reklama

Droga do autostrad

Jak inni zrobili to, co się ciągle nie udaje w Polsce. Historia budowy autostrad jest równie ciekawa co pouczająca.

7 lipca 1919 r. spod Białego Domu ruszyła kolumna ciężarówek. Trzystuosobowy konwój US Army dostał prosty rozkaz: przejechać na drugą stronę Stanów Zjednoczonych. Podróż okazała się koszmarem. Asfalt, jeśli w ogóle był, kończył się na rogatkach miast, wiele stanów nie miało nawet bitych dróg, auta grzęzły na przemian w błocie i ruchomych piaskach, a przeprawy przez rzeki, góry i pustynie były dla samochodów zabójcze. Przejazd z Waszyngtonu do San Francisco trwał 62 dni, konwój zniszczył po drodze 44 mosty, 21 żołnierzy zostało rannych, a 9 pojazdów w ogóle nie dotarło do celu.

Reklama

Wśród uczestników był młody porucznik Dwight D. Eisenhower. Tamta podróż tak bardzo wryła mu się w pamięć, że w 1956 r., już jako prezydent USA, zarządził budowę autostrad międzystanowych. Dwa lata temu, w 50 rocznicę tamtej decyzji, z San Francisco ruszył konwój w drugą stronę, z prawnukiem Eisenhowera na pokładzie. Do Waszyngtonu dojechał w 12 dni, ale gdyby nie festyny pamiątkowe w każdym mieście, podróż trwałaby niespełna dwie doby. Amerykańska sieć autostradowa to ósmy cud świata: 75 tys. km dróg, 55 tys. mostów i 15 tys. węzłów to jak dotąd niepobity rekord i największa inwestycja publiczna w historii ludzkości. Do czasu.

Wawrzyniec Smoczyński

Dowiedz się więcej na temat: konwój | Nie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje