Industriada - święto Szlaku Zabytków Techniki - 30 czerwca

Trzecia Industriada, czyli święto Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, odbędzie się 30 czerwca w 36 miejscach rozmieszczonych w 22 miastach regionu. Głównym motywem tegorocznej edycji imprezy jest światło.

Utworzony sześć lat temu przez samorząd regionu Szlak Zabytków Techniki skupia 34 najciekawsze obiekty dziedzictwa przemysłowego w województwie śląskim. Industriada ma promować cały szlak i jego poszczególne obiekty - rozciągnięte od Częstochowy przez Górny Śląsk i Zagłębie Dąbrowskie po Cieszyn i Żywiec.

Reklama

Industriada to cykliczna impreza wypełniona koncertami, wystawami, zawodami sportowymi, prezentacjami, wykładami, degustacjami i - niekiedy - nauką obsługi starych maszyn, a także konkursami i zabawami dla dzieci. Szczegóły programu tegorocznej edycji Industriady organizatorzy przekazali na czwartkowej konferencji prasowej w Katowicach.

Jak tłumaczył marszałek Adam Matusiewicz, pieniądze wydawane na Industriadę (w tym roku 2,5 mln zł), obiekty szlaku (od początku jego istnienia - 31 mln zł) oraz budowę nowego Muzeum Śląskiego na industrialnym terenie b. kopalni Katowice (225 mln zł) uważa za jedne z najlepiej zainwestowanych w regionie. Na wsparcie organizacji wydarzeń Industriady w obiektach leżących na szlaku samorząd przekazał 0,5 mln zł.

Tegoroczna Industriada to ok. 300 godzin wydarzeń i atrakcji, m.in. 43 koncerty (m.in. Lao Che w Chorzowie, Lech Janerka w katowickim Nikiszowcu, Gaba Kulka w Tychach - płatny, oraz Voo Voo z orkiestrą Aukso w Zabrzu), 22 warsztaty artystyczne, 13 wydarzeń sportowych i 7 pokazów teatralnych.

Jednym z wydarzeń teatralnych będą dwa spektakle sztuki "Orkiestra" Teatru im. Modrzejewskiej z Legnicy - "pierwsza w dziejach zagłębia miedziowego teatralna opowieść o jego historii widziana z perspektywy członków górniczej orkiestry dętej". Sztuka zostanie pokazana 30 czerwca w mysłowickim Muzeum Pożarnictwa oraz dzień później - na budowie Muzeum Śląskiego w Katowicach.

Innymi przebojami tegorocznego Święta Szlaku mają być: plaża urządzona 320 m pod ziemią w zabrzańskiej kopalni "Guido" oraz - w tym samym miejscu - alpinistyczno-wizualny happening "Szyb w ogniu", a także Park Mądrej Rozrywki z doświadczeniami fizycznymi dla dzieci w Częstochowie, laserowy paintball i laserowe widowisko w Zabrzu oraz mapping 3D głównego placu katowickiego osiedla Nikiszowiec.

Między wszystkimi 18 obiektami szlaku położonymi w obrębie aglomeracji katowickiej kursować ma - na dwóch pętlach spotykających się w Katowicach - 14 bezpłatnych autobusów wynajętych przez Górnośląski Związek Metropolitalny. Autobusy będą jeździły z katowickiego Placu Sejmu Śląskiego od godz. 10 do 1 w nocy.

Do udziału w tegorocznej Industriadzie, podobnie jak w ubiegłym roku, zachęcać będą m.in. ustawiane w miastach regionu tzw. Bramy Światła, a także aktorzy przebrani za specyficzne maskotki Industriady, przypominające zabytkowe roboty - Zoboty. Na stronie internetowej www.industriada.pl można wziąć udział w konkursie na przygotowanie i przesłanie zdjęcia własnego projektu Zobota.

Nagrodą w innym fotograficznym konkursie, InduSzychta, organizowanym we współpracy z niemieckim regionem Północna Nadrenia-Westfalia, jest dwudniowy wyjazd na organizowane w tym samym czasie święto tamtejszego odpowiednika Industriady - o nazwie ExtraSchicht. Innym wspólnym przedsięwzięciem z ExtraSchicht jest wymiana wystaw i instalacji między zabrzańską kopalnią "Guido" a centrum sztuki w dawnej kopalni i koksowni Zollverein w Essen.

Samorząd województwa śląskiego przeprowadzi kampanię reklamową Industriady w internecie (www.industriada.pl i portale społecznościowe), prasie (37 emisji ogłoszeń w 23 tytułach i 3 wkładki tematyczne w dużych gazetach regionalnych), radiu (556 emisji w 11 rozgłośniach) i telewizji (programy zapowiadające w 3 kanałach). Zapowiedzi imprezy pojawią się też na 14 autobusach miejskich oraz na 260 plakatach wewnątrz nich.

Partnerem przedsięwzięcia ponownie została telewizja Discovery Channel, która w Chorzowie, Gliwicach, Zabrzu i Częstochowie ustawi swoje miasteczka. Patronować im będą programy "Więcej niż magia", "Jeźdźcy piekieł" i "Pogromcy mitów". W Częstochowie np. będzie można spróbować w nich chodzić po wodzie, a w Gliwicach - doświadczyć wpływu napięcia 500 tys. volt na fryzurę. Telewizja ta zaplanowała 114 emisji spotu reklamowego Industriady, będzie też relacjonować przebieg imprezy.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje